Jeesus Kristus on Jumalan Poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta ja eli synnittömän elämän opettaen ja tehden tunnustekoja. Ristinkuolemallaan Jeesus sovitti maailman synnin, nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen Isän oikealle puolelle.

Uskomme, että Jeesus Kristus on koko maailman Vapahtaja. Hänellä on ainutlaatuinen asema Jumalan pelastussuunnitelmassa. Pelastus perustuu Jeesuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen. Sana ”Jeesus” tulee pelastajaa tarkoittavasta hepreankielisestä sanasta, ja kreikan kielen ”Kristus” tarkoittaa Messiasta eli voideltua.

Jeesuksen sikiäminen ja inkarnaatio oli Pyhän Hengen aikaansaama ihme.[1] Kasteessa Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle[2] ja voiteli hänet julkiseen palvelutehtävään.[3] Pyhän Hengen voimassa Jeesus teki tunnustekoja parantaen sairaita, vapauttaen pahojen voimien vaivaamia ja ilmaisten monin tavoin tulevan Jumalan valtakunnan voimaa.

Jeesuksen opetuksen pääpaino oli Jumalan valtakunnan luonteessa ja tulemisessa. Se merkitsee Jumalan vanhurskasta ja rakastavaa hallintavaltaa sekä ihmisen kuuliaisuutta. Tällöin toteutuu käytännössä myös vuorisaarnan etiikka. Jumalan valtakunta on jo läsnä sisäisenä, uskovien keskellä ilmenevänä todellisuutena, mutta täydellisyydessään se tulee vasta Jeesuksen toisen tulemuksen seurauksena.

Uusi testamentti nimeää[4] Jeesuksen Jumalan Pojaksi. Myös Jeesuksen kaikkein useimmin itsestään käyttämä nimitys Ihmisen Poika[5], tarkoittaa useimmiten hänen jumalallista valtaansa. Vanhan testamentin mukaan ei ole muuta pelastajaa kuin Jumala.[6] Tähän perustuen Uusi testamentti tunnustaa Jeesuksen Kristuksen ainoaksi pelastajaksi, Vapahtajaksi ja Jumalaksi.[7] Samalla Uusi testamentti liittää Jeesuksen persoonan Jumalan kolminaisuuteen yhdessä Isän ja Pyhän Hengen kanssa.[8]

Uusi testamentti todistaa, että Jeesus Kristus oli myös täydellinen ihminen.[9] Ihmisenä hän on meidän veljemme, joka samaistui täydellisesti ihmisen osaan, mukaan lukien kärsimykset ja koettelemukset.[10]Jeesus eli kuitenkin pyhän, synnittömän elämän[11] ja uhrasi itsensä. Siksi hän pystyy täydellisesti pelastamaan meidät, ja hän myös rukoilee puolestamme.[12]

Kaikki evankeliumit huipentuvat Jeesuksen kärsimyskertomukseen ja ylösnousemukseen. Hänen ristinkuolemassaan Jumalan rakkaus maailmaa kohtaan tuli todistetuksi.[13] Kristus ei ainoastaan kantanut meidän syntejämme, vaan hänet Jumala ”meidän tähtemme teki synniksi”.[14] Kristuksen viattoman sijaiskuoleman perusteella olemme saaneet kertakaikkisen sovituksen synneistämme.[15] Ylösnousemus vahvisti hänen sovitustyönsä merkityksen,[16] kun Jeesus voitti kuoleman vallan.[17] Kristuksen ylösnousemus antaa meille pysyvän toivon myös omasta ylösnousemuksestamme.[18]

Täytettyään sovitustyön Kristus istuutui valtaistuimelle Isän Kaikkivaltiaan oikealle puolelle.[19] Hän tulee takaisin perustamaan valtakuntansa ja luomaan uuden taivaan ja uuden maan. Siihen saakka Pyhä Henki jatkaa hänen työtään ja opettaa Jeesukseen uskovia.[20]

[1] Luuk. 1:35
[2] Mark. 1:10; Luuk. 3:22
[3] Luuk. 4:16–18
[4] Mark 1:11; Luuk. 3:22; Matt. 3:16–17; Matt. 16:15–16; Joh. 3:16; 18; 1. Joh. 4:9; Hepr. 1:5; 5:5; Room. 8:32; Gal. 4:4
[5] Matt. 8:20; Mark 2:10; Luuk. 5:24; Joh. 1:51
[6] Jes. 43:11-12
[7] Fil. 2:9-11; Tiit. 2:13; 2. Piet. 1:1; 1. Joh. 5:20
[8] Luuk.1:35; Joh.14:16; Matt. 28:19; 2. Kor. 13:13
[9] 1. Tim. 2:5
[10] Hepr. 2:12, 17–18
[11] Hepr. 4:15
[12] Hepr. 7:24–28
[13] Joh. 3:16
[14] 2. Kor. 5:21 (KR 1938)
[15] 2. Kor. 5:19; Hepr. 10:12
[16] Room. 4:25
[17] Apt. 2:24; 1. Kor. 15:55
[18] 1. Kor. 15:12–28
[19] Hepr. 1:3
[20] Joh. 14:16–18