Seurakuntaasi ja sinua tarvitaan

Kristuksen seurakunta on suuri ja ihastuttava Jumalan salaisuus. Sen ainutlaatuinen vaikutus on jatkunut jo kaksi tuhatta vuotta. Jeesuksen seuraajien muodostama seurakunta on keskeinen osa Jumalan suunnitelmaa kaikkialla maailmassa niin sodan ja rauhan kuin yltäkylläisyyden ja puutteen sekä näiden väliin sijoittuvien olosuhteiden keskellä.

Paikallisseurakunnat ovat erottamaton osa niitä ympäröivää yhteiskuntaa. Ja sitä varten seurakunta tarvitsee paikallisen, omaan aikaansa sitoutuneen näyn, mission ja toimintasuunnitelman. Se, mikä oli tavoittavaa ja toimivaa 1980-luvulla, ei ole sellaista välttämättä enää. Jos Jeesuksen seuraajilta puuttuu näky ja strategia, he eivät kykene suorittamaan tehtäväänsä. Seurakunnan yhteinen näky innostaa, sitouttaa ja vaikuttaa!

Seurakuntien strategiatyön tueksi luotiin Helluntaikirkon johdolla Valloittava seurakunta -yleisstrategia. Se valmistui vuonna 2021 laajan osallistujajoukon kahden vuoden määrätietoisen ja rukoillen tapahtuneen työskentelyn tuloksena. Yhteisen strategian tarkoitus on antaa linjaa ja tukea seurakuntia paikallisen toiminnan kehittämisessä.

Valloittava seurakunta -strategia kuvaa seurakunnan perustehtävän seuraavasti: ”Toteutamme lähetyskäskyä Pyhän Hengen voimassa, kasvamme yhdessä Jeesuksen seuraajina ja tuotamme Jumalalle kunniaa.” Tavoitetilan strategia määrittelee näin: ”Seurakuntamme ovat elämää sykkivä yhteisö, joka uskoo, kasvaa ja vaikuttaa rohkeasti.” Seurakuntien kolmeksi kehittämiskohteeksi nostettiin hyvinvointi, missionaalisuus ja johtajuus, ja jokaisen teeman kehittämiseen strategia tarjoaa varustavia ja rohkaisevia työkaluja. Valloittava seurakunta -strategiasta on helppo lähteä liikkeelle rakentamaan paikallisseurakunnan näkyä ja toimintasuunnitelmaa.

Helluntaikirkko ja helluntailiikkeen yhteisöt palvelevat seurakuntia strategian luomisessa ja päätavoitteissa. Esimerkiksi lapsi- ja nuorisotyön tukeminen, seurakuntien alueellisen yhteistyön vahvistaminen sekä vapaaehtoistyöntekijöiden hyvinvointi ovat olleet vahvasti esillä. Niin ikään Hyvällä sydämellä -hanke on laajentanut seurakuntien diakoniatyötä ja -osaamista. Uusia voimavaroja etsitään myös evankelioinnin ja uusien seurakuntien istutustyön vahvistamiseen.

Voimme iloita nuoren sukupolven kasvavasta avoimuudesta ja kiinnostuksesta hengellisiin asioihin. Valitettavasti kasvua tapahtuu myös toisessa ääripäässä. Yksinäisyys, turvattomuus, huumeet ja väkivalta ovat räjähdysmäisesti kasvava haaste. Maamme tarvitsee nyt rukouksen ja näyn valtaamaa seurakuntia – Jeesuksen seuraajia, jotka tunnistavat Jumalan suunnitelman elämässään ja yhdessä muiden kanssa loistavat valoa, tässä ajassa ja näissä olosuhteissa.

Janne Lahti
Helluntaikirkon Missiopalvelujen johtaja

RV-lehden pääkirjoitus 7.10.2024 | Lue artikkeli Ajassa-verkkolehdestä.